2. Hirsien siirtourakka ja pohjatyöt

Hirsien siirtourakka:

Tässä välissä on  hyvä palata ajassa taaksepäin edelliseen talveen. Hirrenluovuttajataloa oli toki tullut syynättyä jo ennakolta ja ajatustyö pyöri mielessä jo pitkään. Se oli myöhäsyksy 2018 ajalimme rouvan kanssa Itä-Suomeen ja kärryssä oli puruimuri ja järeä agregaatti. Letku katolle ja imuri käyttöön. Näppärä peli kun homman lopulta oppi, mutta saimme sillä imuroitua sinä viikonloppuna vain puolet ullakon muhista. Huomasin myöhemmin loppuja siivotessa, että ahtio ja ikkunasta alasheittely oli jopa nopsenpi tapa.

Kesällä sitten kävin purkamassa ulkoverhouksen pois. Lautaverhous oli kuulemma laitettu paikoilleen jo heti uutuuttaan. Alla oli tervapaperi, mutta ilmaväli loisti poissaolollaan. Se on periaatteessa riskirakenne, mutta tässä kohteessa mitään ongelmia ei siitä ollut aiheutunut . Ainut lahovika oli parin ikkunan alahirsi ja ullakon hirsistä sisäilman kosteus oli syönyt osan pintaa pois. Parin seinän alummainen hirsi oli myös osin kukkapenkkikelpoinen, mutta uudessa rakennuksessa en tarvitse alimmaisia hirsiä koska sokkeli on lattian tasossa ja ylimmäiset jäävät myös pois koska kattoristikot tulevat makaamaan n. 2,9m:iin tasatun hirsivarvin päällä

Pieniä paikallisia pehmentymiä tai isompiakaan ei hirsihommissa kannata säikähtää. Ne on yleensä vain paikallisia ja rumakin vaurio voi olla  hyvinkin pinnassa. Huonot kohdat jyrsin auki yläjyrsimellä ja liimasin päälle uutta puuta. Ulkoiset kolot eivät muutenkaan haitanneet koska valtaosaan taloa tulisi villatakki päälle.

Hirrenluovuttajatalon purkamisen vaiheet:

- ullakko tyhjäksi

- ulkovarhous ja sisäverhous pois

- vesikaton purku. Peltien purkamisen jälkeen vetäsin kattorakenteet osissa traktorilla alas ja vedin ne suoraan nuotioon.

- ylimmät hirret purin käsin lyömällä väliin puukiilat ja katkomalla tapit sahalla. Laskin hirret sitten narun varassa alas. Tämä tein sen takia kun oli huoli yltääkö auton koura ylös takaseinälle asti

- Varsinainen purkuhomma tehtiin autonosturilla. Hattua pitää nostaa Markku Rantoselle. Se on ilo katsoa kun kaverilla on silmää katsoa mistä kestää  nostaa ilman isompia vaurioita.

Hirret lastattiin siirtolavalle ja karavaani ajoi seuraavana päivänä Ouluun. 



 

Hirsikuorma tuli Ouluun ja nopsaan pellit päälle. Aloi piiitkä urakka kuljettaa hirret yksitellen pihan toisen laidan telttaan, jossa puhdistin näkyvät pinnat rälläkän piilutusterällä (Uittokalusto, Piilu-Pekka). Yllätys oli, että 65 vuotta vanhat hirret näköjään kovettuu vuosien aikana ja terä pitää pitää koko ajan vimosen päälle terävänä. Muista hommata varaterät jo alkuunsa.

Maatyöt ja sokkeli:

Sitten tuli joulukuussa -19 odotettu rakennuslupa. Pyhät oli välissä, mutta heti loppiaisen jälkeen alkoi pyörät pyörimään isoon tahtiin. Olin saanut sovittua sokkeliurakan avaimet käteen periaatteella Pohjois-Suomen Perustuspalvelun kanssa 9.1 päiväksi. Pohjat minun piti kuitenki huolehtia itse. Sain sovittua Oulun vesi- ja maarakennuksen kanssa kaivurin tontille tiistaille 7.1. Kyllä siinä tarvittiinkin 27 tonnin konetta kun tokihan maa oli osin roudassa. Kaivuri teki töitä 8h ja tontille ajettiin 7 nupillista 5-15mm sepeliä ja saman verran vietiin multaa pois paluukuormassa. Tuolle päivälle tuli hintaa vajaa 3000eur, ei paha. Sepeliä tuli n. 35cm:n kerros ja geokangas toki sepelin molemmin puolin. Tärytin itse alustan 500kg:n täryllä 6 kertaan yltäpäältä. Samalle päivälle saatiin mahtumaan myös aloituskokous. Se olikin ihan miellyttävä tapahtuma kun kaupungin tarkastaja keskittyin vain olennaiseen ja kertoi lisäksi erittäin hyviä vinkkejä. Seuraavana päivänä kävi kaupungin mittamies merkkaamassa  nurkat kohdilleen ja tosiaan seuraavana aamuna tulikin jo  muottimiehet.  Hyvä vinkki muuten kaupungin tarkastajalta, että takalle voisi olla ihan hyvä varata oma 110 putki sokkelin alta korvausilmaksi. Jäi sitten tekemättä sokkelihässäkässä, mutta kaivelin sitten putkelle ojan pohjan täyttöhiekkoihin myöhemmin ja helpostihan sen sai kaivettua sokkelin altakin.

Tuo viikko onnistui kuin Srömsjössä.  Torstaina tosiaan sokkelikaverit olivat tulleet muottien kanssa tontille. Sain kuulla, että kura-auto oli tulossa jo klo 13. Halusin mennä sinne ennen sitä ottamaan valokuvat, että on joku kuva mitä tavaraa sokkelin sisällä oikeasti on ja mistä voi porailla tarvittaessa reikiä. Halusin tosiaan valauttaa tässä erässä vain hirsikehikon alustan sokkelin. Lisäsiipi jäisi keväämmälle. Oli kyllä hyvä päätös kun näin oli tilaa pyöriä myöhemin kasauksen aikana nosturilla sokkelin ympärillä.

Mutta tosiaan kello lähestyi yhtä ja muottiäijillä tuntui hiki jo valuvan lapaluita myöten alas, mutta niin vain valmista tuli. Kura-auto tuli klo 13 ja kaikesta näki, että kaverit eivät ensimmäistä kertaa olleet asialla. 2h myöhemmin autot olivat hävinneet ja sokkeli oli plaanattu laaserin avulla aivan älyttömän tarkasti. Ristimitta taisi heittää 4mm, mutta olisiko siinäkin ollut vain joku valuknööli alle. 




 

Comments

Popular posts from this blog

4. Katto päälle

3. Hirsikehikon kasaus