2. Hirsien siirtourakka ja pohjatyöt
Hirsien siirtourakka:
Tässä välissä on hyvä palata ajassa taaksepäin edelliseen talveen. Hirrenluovuttajataloa oli toki tullut syynättyä jo ennakolta ja ajatustyö pyöri mielessä jo pitkään. Se oli myöhäsyksy 2018 ajalimme rouvan kanssa Itä-Suomeen ja kärryssä oli puruimuri ja järeä agregaatti. Letku katolle ja imuri käyttöön. Näppärä peli kun homman lopulta oppi, mutta saimme sillä imuroitua sinä viikonloppuna vain puolet ullakon muhista. Huomasin myöhemmin loppuja siivotessa, että ahtio ja ikkunasta alasheittely oli jopa nopsenpi tapa.
Kesällä sitten kävin purkamassa ulkoverhouksen
pois. Lautaverhous oli kuulemma laitettu paikoilleen jo heti
uutuuttaan. Alla oli tervapaperi, mutta ilmaväli loisti poissaolollaan.
Se on periaatteessa riskirakenne, mutta tässä kohteessa mitään ongelmia
ei siitä ollut aiheutunut . Ainut lahovika oli parin ikkunan alahirsi ja
ullakon hirsistä sisäilman kosteus oli syönyt osan pintaa pois. Parin
seinän alummainen hirsi oli myös osin kukkapenkkikelpoinen, mutta
uudessa rakennuksessa en tarvitse alimmaisia hirsiä koska sokkeli on
lattian tasossa ja ylimmäiset jäävät myös pois koska kattoristikot
tulevat makaamaan n. 2,9m:iin tasatun hirsivarvin päällä
Pieniä paikallisia pehmentymiä tai isompiakaan ei hirsihommissa kannata säikähtää. Ne on yleensä vain paikallisia ja rumakin vaurio voi olla hyvinkin pinnassa. Huonot kohdat jyrsin auki yläjyrsimellä ja liimasin päälle uutta puuta. Ulkoiset kolot eivät muutenkaan haitanneet koska valtaosaan taloa tulisi villatakki päälle.
Hirrenluovuttajatalon purkamisen vaiheet:
- ullakko tyhjäksi
- ulkovarhous ja sisäverhous pois
- vesikaton purku. Peltien purkamisen jälkeen vetäsin kattorakenteet osissa traktorilla alas ja vedin ne suoraan nuotioon.
-
ylimmät hirret purin käsin lyömällä väliin puukiilat ja katkomalla
tapit sahalla. Laskin hirret sitten narun varassa alas. Tämä tein sen
takia kun oli huoli yltääkö auton koura ylös takaseinälle asti
-
Varsinainen purkuhomma tehtiin autonosturilla. Hattua pitää nostaa
Markku Rantoselle. Se on ilo katsoa kun kaverilla on silmää katsoa mistä
kestää nostaa ilman isompia vaurioita.
Hirret lastattiin siirtolavalle ja karavaani ajoi seuraavana päivänä Ouluun.
Hirsikuorma
tuli Ouluun ja nopsaan pellit päälle. Aloi piiitkä urakka kuljettaa
hirret yksitellen pihan toisen laidan telttaan, jossa puhdistin näkyvät
pinnat rälläkän piilutusterällä (Uittokalusto, Piilu-Pekka). Yllätys
oli, että 65 vuotta vanhat hirret näköjään kovettuu vuosien aikana ja
terä pitää pitää koko ajan vimosen päälle terävänä. Muista hommata
varaterät jo alkuunsa.
Maatyöt ja sokkeli:
Sitten tuli joulukuussa -19 odotettu rakennuslupa. Pyhät oli välissä, mutta heti loppiaisen jälkeen alkoi pyörät pyörimään isoon tahtiin. Olin saanut sovittua sokkeliurakan avaimet käteen periaatteella Pohjois-Suomen Perustuspalvelun kanssa 9.1 päiväksi. Pohjat minun piti kuitenki huolehtia itse. Sain sovittua Oulun vesi- ja maarakennuksen kanssa kaivurin tontille tiistaille 7.1. Kyllä siinä tarvittiinkin 27 tonnin konetta kun tokihan maa oli osin roudassa. Kaivuri teki töitä 8h ja tontille ajettiin 7 nupillista 5-15mm sepeliä ja saman verran vietiin multaa pois paluukuormassa. Tuolle päivälle tuli hintaa vajaa 3000eur, ei paha. Sepeliä tuli n. 35cm:n kerros ja geokangas toki sepelin molemmin puolin. Tärytin itse alustan 500kg:n täryllä 6 kertaan yltäpäältä. Samalle päivälle saatiin mahtumaan myös aloituskokous. Se olikin ihan miellyttävä tapahtuma kun kaupungin tarkastaja keskittyin vain olennaiseen ja kertoi lisäksi erittäin hyviä vinkkejä. Seuraavana päivänä kävi kaupungin mittamies merkkaamassa nurkat kohdilleen ja tosiaan seuraavana aamuna tulikin jo muottimiehet. Hyvä vinkki muuten kaupungin tarkastajalta, että takalle voisi olla ihan hyvä varata oma 110 putki sokkelin alta korvausilmaksi. Jäi sitten tekemättä sokkelihässäkässä, mutta kaivelin sitten putkelle ojan pohjan täyttöhiekkoihin myöhemmin ja helpostihan sen sai kaivettua sokkelin altakin.
Tuo viikko onnistui kuin Srömsjössä. Torstaina
tosiaan sokkelikaverit olivat tulleet muottien kanssa tontille. Sain
kuulla, että kura-auto oli tulossa jo klo 13. Halusin mennä sinne ennen
sitä ottamaan valokuvat, että on joku kuva mitä tavaraa sokkelin
sisällä oikeasti on ja mistä voi porailla tarvittaessa reikiä. Halusin
tosiaan valauttaa tässä erässä vain hirsikehikon alustan sokkelin.
Lisäsiipi jäisi keväämmälle. Oli kyllä hyvä päätös kun näin oli tilaa
pyöriä myöhemin kasauksen aikana nosturilla sokkelin ympärillä.
Mutta tosiaan kello lähestyi yhtä ja muottiäijillä tuntui hiki jo valuvan lapaluita myöten alas, mutta niin vain valmista tuli. Kura-auto tuli klo 13 ja kaikesta näki, että kaverit eivät ensimmäistä kertaa olleet asialla. 2h myöhemmin autot olivat hävinneet ja sokkeli oli plaanattu laaserin avulla aivan älyttömän tarkasti. Ristimitta taisi heittää 4mm, mutta olisiko siinäkin ollut vain joku valuknööli alle.
Comments
Post a Comment