1. Vanhan hirsikehikon uusi elämä - tästä se homma sitten lähti
Oli vuosi 2018 ja 50v oli juuri pyörähtänyt mittariin. Olimme
sisarusporukalla muutaman vuosi aikaisemmin hankkineet isäni kotipaikan
suvulta omaksemme ihan sen takia, että jollakin olisi motivaatiota pitää
sitä myös huolta. Lattiat ja alin hirsirivi oli alkanut oireilla ja
asialle olisi pitänyt tehdä jotain.
Siinä kuitenkin meni aikaa ja aloimme miettiä mitä ihmettä me tehdään
koko rakennuksella kun meidän kotipaikka oli kuitenkin vain muutaman
kilometri tuosta paikasta ja siitä se idea sitten lähti. Olin aina
ihaillut tuvan hyvää tilankäyttöä, korkeita huoneita ja eritoten aivan
älyttömän
hyvää kädentaidon jälkeä. Siinä sitten kävikin ilmi, että ukkini oli
tosiaan ollut ihan oikea hirsimestari. Tämä 50 luvun alussa tehty talo
olis siis hänen viimeinen mestarityönsä ja samalla isäni kisällityö.
Olimme jo tähän mennessä asuneet kahdessa omakotitalossa, jotka tuli remontuitua aika isostikin. Nyt kun lapsikatraasta oli jo pari muuttanut omikseen isossa talossa alkoi olla jo turhankin paljon tyhjää tilaa. Suomalaisen käsistään kätevän miehen yksi kansalaisvelvoite oli lisäksi vielä tekemättä - oman talon rakentaminen
Alkoi puoli vuotta kestänyt tontin etsintä. Aluksi katselimme sitä Oulun rajamailta kunnes keskustan läheisyys alkoi tuntumaan viehättävältä. Niinpä sitten Toppilan asuinalueelta löytyi varsin luvaavan oloinen tontti. Tontti oli jo ollut hetken myynnissä kun ihmisiä ja alussa myös itseä huoletti kun tontti oli junaradan ja vilkkaastiliikennöidyn kadun välissä ja kadun toisella puolella oli iso kerrostalolähiö. Muutamaan kertaa tuli käytyä fiilistelemässä ja havaittua, että junarata ei ole mikään ongelma ja alue oli muutenkin varsin rauhallisen oloinen. Kaupat lyötiin lukkoon tammikuussa -19.
Kauppaan kuulun tontin purkukuntoiset
rakennukset. Homma alkoi purkuluvan ja asbestiselvitysten tekemisellä.
Oulun kaupungin rakennusvalvonnan nettisivut osoittautuivat erittäin
selkeiksi. Hakemus valmistui yhdesä illassa ja päätös tuli yllättäin jo
viikon päästä. Hain siinä samalla itseni purkutyön vastaavaksi
mestariksi. En minä mikään rakennusalan ammattilainen ole, insinööri
kylläkin mutta aivan toiselta alalta. Loogisella selostamisella siis
pärjää.
Purkutyöt ajattelin tehdä itse kun oli odotettavaa,
että siinä menee vähintään puoli vuotta ennenkuin rakennuslupaa saadaan
aikaan. Purkutöissä asbestiselvityksen hinta oli ainut mikä yllätti -
1800eur. Näytepaloja kertyi niin paljon, että valtaosa kustannuksista
oli laboratoriakuluja. Ylättäin vain yhden rakennuksen vanhassa
huopakatossa oli asbsestia ja vessan lattiamatossa. Toki varttilevyjä
oli sokkelin ympärillä. Asbestin purkutöitähän ei saa tilata keneltä
tahansa, mutta yllätys yllätys itsehän saa omassa omatokitalossaan
tehdä lähes mitä tykkää kunhan vaan huolehtii ettei niistä ole haittaa
ympäristölle eikä itselle. Saa olla eri mieltä jos haluaa. Kaatopaikalle
tuli kuskattua aika monta kuormaa, mutta lajittelemalla
kaatopaikkakulut jäivät n. 1500eur:oon ja tosiaan kaikki tuli vietyä
kaatopaikalle mitä ei muuten saanut hyödynnettyä. Aika paljon kyllä sai
hyödynnettyä.
Suunnittelu alkoi lataamalla koneella Googlen
Sketchup. Otin suoraan Pro version kun siinä oli sopiva ilmainen
kokeiluaika. En ollut ennen käyttänyt ohjelmaa, mutta voin suositella.
Sen oppii nopeasti ja ohjelmalla oli aivan älyttömän näppärä pyöritellä
ajatuksia ja nähdä toimiiko joku vai ei. Minullahan oli mitat tuosta
hirsikehikosta ja se oli ohjenuorana koko ajan. Ajatushan oli, että en
muuta tuosta kehikosta yhtään nurkkaa tai tapin reikää, mitä nyt ehkä
aukkoja voi isontaa tarvittaessa. Aluksi yritin väkisellä suunnitella
talosta 1,5 kerroksista ja sovittaa nykystandardin mukaisia
portaita...jonnekin. Vaikka tein miten lisäsiipeä ei portaat istuneet ei
sitten millään. Alueella oli tiukat kaavarajoitukset. Ne olivat kyllä
selkeitä mutta kun yläkerta sai olla vain tietyn kokoinen alakerran
neliöihin nähden portaat eivät istuneet eivät sitten millään eikä
minnekkään. Lopulta syntyi ajatus, että rakennusta jatketaan nurkasta
eteenpäin ja jatkorakennukseen tulee kaksi makkaria, iso eteinen,
vaatehuone ja pesuhuone. Hirsiosuusden tilankäyttö jäi siis ennalleen,
hyvä niin.
Seuraava vaihe olikin sitten vastaavan mestarin ja
pääsuunnittelijan hommaaminen. Löysin, osin vähän mutkan kautta,
vastaavaksi Tuomas Okkosen, ins.to. Pohjolan Karhu oy. Sama kaveri toimi
myös suunnitteijana. Sillä on kyllä erittäin iso merkitys jos onnistuu
saamaan innostuneen ja yhteistyökykyisen kaverin projektin tuoksi. Me
onnistuimme. Tuomaksen kontaktien kautta löytyi LVI suunnittelu,
Japexit, sekä IV ja KVV työnjohto Juho Viinikka.
Rakennuslupa
laitettiin kaupungin järjestelmää sisään kesäkuun lopussa. Voin jo
tässä vaiheessa sanoa, että se sai leiman vasta 6kk kuluttua.
Varsinaisesti rakennussuunnittelu ei ollut ongelma missään vaiheessa,
mutta syyskuussa alkio rumba melu- ja tärinäselvitysten metsästämiseen.
Ensin oli iso ongelma, että kaupungilla ei ollut vaatimuksille oikein
kriteerejä, mutta selvitykset vaadittiin.
Meluselvityksen
tekemistä avitti huomattavasti kun kaupungilta sattumoisin löytyi
desipelikartat alueesta. Siitä näki, että rakennuksen ulkopinnoilta
vaadittiin 35dB:n melunvaimennus perus 30dB:n asemasta. Onnekseni löysin
Vahanen-Halme Acoustics Oy, josta todella löytyi asiantuntemusta tehdä
selvitys eikä selvitys maksanut kuin...no, huomattavasti alle tonnin.
Asiaan olisi voinut mennä useita tonneja ellei tuota melukarttaa olisi
löytynyt. Selvityksen lopputulema oli, että lisärakennukseen piti
laittaa tuplagyprokit seiniin (lisärakennus ei ollut hirsirunkoinen)
sekä hirsiosuuden kattoon piti laittaa villoja vasten yksi gybroc levy
myös. Niin ja sain perustelut pystyttää järeän meluvalliaidan katua
vasten.
Mutta juna, se tuotti tuskaa. Kaupungin tulkinnan mukaan kaikki 100:aa metriä lähempänä junarataa rakennettaviin kohteisiin pitää tehdä tärinäselvitys. Se ei riittänyt, että minä en tuntenut jalkapohjiini minkäänlaita tärinää. Lopulta Geobotnia mittasi viikon verran ja kyttäsi milloin olisi sattunut tavarajuna tulemaan kohdille. Varsinainen tarkoitushan oli simuloida mitä tulevaisuuden painavammat junat mahdollisesti aiheuttaisivat ja pitääkö niiden takia rakennesuunnittelussa jo ottaa jotain huomioon. Aikaa meni myös siihen, että VR ei meinannut kilpailusyihin vedoten kertoa miten painavia junat olivat olleet. Lopulta ei tuntunut edes pahalta maksaa selvityksestä 3500eur:ia niin paljon vääntämistä Geobotnia asian eteen teki. Ja varsinkaan kun tärinää ei tarvinnut ottaa rakenteissa mitenkään huomioon
Kuvat: tästä se kiinnostus alkoi josko hirret purkaisi pois ja siirtäisi 300km lännemmäksi
Comments
Post a Comment